جمعی از اعضای اتحادیه فروشندگان خودرو روسیه (RoAD) به ریاست الکسی پودشکولدین برای یک سفر تجاری رهسپار ایران شدند. آنها به دنبال جایگزین شایستهای برای خودروهای چینی هستند.
هیئت RoAD قصد دارد از کارخانههای خودروسازی ایران بازدید کرده و مذاکراتی را با شرکای احتمالی انجام دهد. خودروسازان ایرانی بارها تلاش کردهاند تا به نحوی وارد بازار روسیه شوند، هرچند هیچیک از این تلاشها تاکنون به موفقیت نرسیده است.
از یک طرف، خودروهای ایرانی به سبب قیمت پایین، گزینههای جذاب و جالبتوجهی به حساب میآیند. با در نظر گرفتن هزینه ترخیص کالا از گمرک، متوسط قیمت خودروی ایرانی برای روسها حدود ۱.۵ میلیون روبل است. از طرف دیگر، خریداران روسی ترجیح میدهند به جای ماشینهای ایرانی که عمده آنها بر پایه یکی از مدلهای بیست سال پیش پژو ساخته شدهاند، به سراغ سدانهای کرهای مدرنتر و جدیدتر بروند که هم در طول زمان عملکرد و کارایی خود را به اثبات رساندهاند و هم سازگاری بیشتری با جادههای روسیه دارند.
الکسی پودشکولدین، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو روسیه در اظهارات قبلی خود گفته بود که «ظرفیت صنعت خودرو ایران حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در سال است. این کشور (ایران) میتواند بین ۲۰ الی ۵۰ هزار دستگاه خودرو به روسیه عرضه کند. البته بومیسازی خودروهای ایرانی در روسیه اقدام جالبتری خواهد بود. چنین طرحهایی در حال حاضر برای خودروهای برند سایپا لحاظ شده است. سایپا پیشنهاد داده تا کارخانه مونتاژ محصولات خود را در تاتارستان راهاندازی کند.»
منیع
www.khodrobank.com