کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا در شهرک صنعتی کاوه شهرستان ساوه استان مرکزی، با اعمال سری ارتقاءها و بهروزرسانیهایی در فرایندهای تولید، گام موثری برای توسعه و بهبود عملکرد برداشته است.
یکی از مهمترین این اقدامات، افزایش ظرفیت تولید روزانه کارخانه از 3 دستگاه در یک شیفت به 12 دستگاه در هر شیفت میباشد که نشان از پیشرفت چشمگیر در توان تولید و ظرفیت این مجموعه صنعتی دارد.یکی از ویژگیهای این ارتقاء، امکان تولید همزمان خودروهای شاسی بندی مستقل و پیوسته به صورت بچ در یک خط میباشد. این قابلیت باعث کاهش زمان تولید و افزایش انعطافپذیری در تولید انواع خودرو خواهد شد.
همچنین امکان تنظیم سریع خط مونتاژ برای تغییر تولید از یک محصول به محصول دیگر و راهاندازی عملیات پشتیبانی به منظور جلوگیری از کمبود قطعات در هر بچ تولیدی نیز فراهم شده است تا از انتقال ضایعات به خط تولید جلوگیری شود.
ویدیو خط تولید دایون خودروسازی ایلیا
به منظور کاهش توقفات و بهبود راندمان خط تولید، سیستم تغذیه کشش کانبان و استفاده از کشندههای برقی سه چرخ به جای لیفتراک نیز پیادهسازی شده است.علاوه بر این، با راهاندازی بخشهای روتوش و بازرسی قبل از تحویل، فرایندهای تکمیلی خودرو نیز در داخل کارخانه انجام میشود تا محصول نهایی بدون نقص تحویل شود.از دیگر اقدامات انجام شده میتوان به افزایش فضای انبارداری قطعات CKD به 4200 متر مربع و راهاندازی انبار بافر برای جلوگیری از کمبود قطعات و کلیمها اشاره کرد.
در مجموع، این بهروزرسانیها علاوه بر افزایش حجم تولید، به بهبود مدیریت انبار و ارتقای بهرهوری فرایندهای تولیدی نیز کمک شایانی خواهد کرد.هماکنون خودروی دایون Y7 روی خط تولید ایلیا قرار دارد و بهزودی محصولات جدید برند VGV نیز به بازار عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی دایون Y7
خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون Y5، تصمیم گرفت تا نسخه قویتر و به روز شده این خودرو یعنی دایون Y7 را به بازار عرضه کند. دایون Y7 در واقع نسخه به روز شده دایون Y5 است و به جز بخش قوای فنی و امکانات رفاهی، تغییر دیگری را در این خودرو نمیتوان دید. دایون Y7 در بازار خودرو ایران که تهی از شاسیبلندهای آفرودی واقعی است، گزینهای مطلوب برای ماجراجویان و علاقمندان به سفر محسوب میشود.
دایون Y7 به سری جدید پیشرانههای خانواده 4K میتسوبیشی مجهز است که با کد 4K22 شناخته میشود. این موتور چهار سیلندر 2.4 لیتر حجم دارد و به کمک توربوشارژر خود، میتواند حداکثر 215 اسببخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور آزاد کند. نسخه قبلی این خودرو یعنی دایون Y5، به نسل قبلی این پیشرانه یعنی موتور 4K21 مجهز بود که دو لیتر حجم داشت. افزایش حجم موتور در کنار بهبود نرمافزاری، قدرت و گشتاور بیشتری را نصیب دایون Y7 میکنند.
راندمان این خودرو در بخش قوای فنی نسبت به دایون Y5 در بخش قدرت 6.4 درصد و در بخش گشتاور 14.2 درصد افزایش را نشان میدهد. البته افزایش حجم موتور باعث شده است تا مصرف سوخت این خودرو نیز افزایش یابد. دایون Y5 در سیکل ترکیبی به ازای صد کیلومتر پیمایش 9.3 لیتر بنزین میسوزاند، حال آنکه دایون Y7 در همین شرایط 10.1 لیتر بنزین مصرف میکند. مزیت دیگر افزایش حجم و راندمان پیشرانه در دایون Y7، بهبود شتاب این خودرو است.
شتاب صفر تا صد دایون Y5 حدود 11 ثانیه بود که انتظار داریم در دایون Y7، این رقم به زیر 10 ثانیه کاهش یابد. تغییری در بخش انتقال قدرت این خودرو رخ نداده است و همچنان گیربکس شش سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال قدرت را در دایون Y7 برعهده دارد. قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ، یکی از مزایای اصلی دایون Y7 در مقایسه با سایر کراساوورهای چینی بازار به شمار میآید.
منیع
www.khodrobank.com